WinterWakker Klassiek

Wegdromen met Annelien Van Wauwe en Jean Muller

Klarinettiste Annelien Van Wauwe is een van de grootste Belgische muziektalenten van het moment. Ze won niet alleen de Klara publieksprijs voor jonge belofte, maar werd ook als enige Belgische opgenomen in de prestigieuze lijst ‘New generation artists 2015-2017’ van de BBC. In de gezellige kerk van Ekeren Bunt laat zij je samen met de Luxemburgse pianist Jean Muller wegdromen van een warm klassiek programma. Genieten is de boodschap.

Programma
• C. Debussy (Frankrijk, 1862-1918) Première rhapsody
• L.V. Beethoven (Duitsland, 1770-1827) Sonata No 28 in A Major, Op 101
• J. Brahms (Duitsland, 1883-1897) Clarinet Sonata in F minor, Op.120 No.1

Claude Debussy componeerde zijn "Rapsodie voor klarinet en piano" in december 1909, putje winter. Ondanks de barre koude in die maand, behoort het tot de meest lieflijke stukken die hij ooit heeft geschreven. Samen met Mozarts klarinetconcerto en de concerten van Von Weber en Spohr behoort het tot de moeilijkste muziek voor de klarinet.
Het stuk vangt aan met een mysterieus begin gevolgd door een prachtige langzame solo die als het ware zweeft boven begeleiding van de trioolachtige thematiek in de piano. Daarna volgt een reeks van diverse thema's snel elkaar op. Aan het eind komt het eerste thema nogmaals terug gevolgd door een zeer moeilijke snelle passage voor beide instrumentalisten. Het werk eindigt met een gigantische loop omhoog in de klarinet en tot slot klinkt een fortissimo akkoord in Ges majeur in de piano.
Pianosonate nr. 28 in A majeur, op. 101, is een pianosonate van Ludwig van Beethoven, gepubliceerd in januari 1817. Dit werkt illustreert het begin van wat Beethovens ‘laatste periode’ wordt genoemd. Hierin zijn de muzikale vormen complexer, de artistieke ideeën omvangrijker, de stijl meer polyfoon en de behandeling van thema's en motieven nog meer verfijnd dan voorheen
Het is ontstaan als een uur durende improvisatie van Ludwing van Beethoven voor een goede vriendin van hem, Dorothea Ertmann, die met het verlies van haar enige kind in tranen gehuld bij hem kwam aankloppen. Om haar te troosten, speelde Beethoven piano. De improvisatie vormde later de basis voor het eerste deel van de sonate.
De Brahms klarinetsonate in E flat major en de klarinet sonate in F minor van Brahms blijven bij spelers en fans van klarinet muziek sterkhouders tot op de dag van vandaag. Samen verkennen deze twee zeer verschillende stukken, beide geïnspireerd door Brahms goede vriend, de virtuoze klarinettist Richard Mühlfeld, het volledige karakter van de klarinet. Deze stukken gingen in première met Mühlfeld op de klarinet en Brahms aan de piano, met Clara en Robert Schumann in het publiek. Dit waren de laatste stukken die Brahms voor de solo klarinet schreef, en hij beschouwde ze als zijn meest geslaagde. Ze worden vaak omschreven als ”herfstig”, aan de vooravond van de winter en wekken een warm, melancholische gevoel op.
Een van de belangrijkste dingen die een klarinettist moet overwegen wanneer die beslist om de klarinetsonate in fa klein Op 120 nr. 1 of de klarinetsonate in mi bemol klein Op 120 No 2 te gaan spelen, is wie hem zal begeleiden. De pianopartijen van deze sonates zijn namelijk meer dan louter begeleidingen. Zij zijn misschien zelfs moeilijker geschreven dan die voor de klarinet. Daarom koos Annelien Van Wauwe dan ook voor het internationaal toptalent Jean Muller uit Luxemburg, die wereldwijd in de belangrijkste concerthuizen recitals speelt.

Praktisch

afbeelding a-kaart afbeelding moeilijkheisgraagd
prijzen
  • kassa: 12 euro
  • vvk: 10 euro
locatie
  • Sint-Theresiakerk Bund
  • Waterstraat 16
  • 2180 Ekeren