We Traveled Across Seven Lakes

Billboards

Een belangrijk deel van het project is het zichtbaar maken van het werkproces van de kunstenaars. Op 23 september stelden de deelnemende kunstenaars hun opzet voor het jaarproject voor in de installatie Billboards. Deze installatie is een verzameling moodboards opgesteld onder het prieel tussen het kasteel en de vijver. De kunstenaars komen zelf aanplakken of sturen afbeeldingen via e-mail door naar 252 cc die door medewerkers worden af geprint en aan de billboards toegevoegd. Hoe de invulling er zal uit zien weet nog niemand, zelfs de kunstenaars niet. Alles kan, alles mag en het werk blijf groeien gedurende het hele proces.
De groep van zeven komt uit het buitenland en uit de buurt: Christine Clinckx (België), Takako Hamano (Japan), Kumi Oguro (Japan), Sigga Björg Siggurdardottir (Ijsland), Sarah Vanden Branden (België), Sofie Verdoodt (België) en Anke Verret (België). De band Cult of Slaves maakt de lijst compleet.


Christine Clinckx
WERELDOORLOG II
Sint-Mariaburg / Brasschaat / Ekeren / Kapellen

Voor een nieuw kunstwerk maak ik een tocht door
Mariaburg, Brasschaat, Ekeren en Kapellen, en
volg daarbij de weg van de oorlogsvluchtelingen
destijds. De aanleiding voor dit werk is het huis aan
de Frilinglei in Brasschaat waar ik als kind heb
gewoond. Tijdens de oorlog woonde er een
Nederlands gezin waarvan ik de dochter, nu 91 jaar
oud, interviewde over de rol van haar man en haar
vader in het verzet. Het huis bleek een
doorgangshuis voor vele Nederlandse vluchtelingen
waarvan sommigen er in de kelder overnachtten.
Een kast versperde de toegang naar het volgende
huis (tweewoonst) zodat de vluchtelingen veilig
konden slapen. Wanneer ze het onderduikadres
verlieten, kregen de vluchtelingen op de trap van
het terras achteraan het huis een papiertje met een
volgend adres erop. Dit werk is een tocht, een
wandeling Het onderzoek is begonnen! Alle info
welkom !


Takako Hamano

I have been thinking about Ekeren for a while, but I
must admit that I hardly know her, yet.
Her colours are bright yellow green merging with dark
green, covered with deep black shadows.
And so far what triggers me the most are stories of
ghosts combined with images of swamps. I call them
‘swampy ghosts’ or ‘ghosty swamps’.
These images somehow got overlapped with drawings I
made a while ago, after reading a chapter from
Japanese Records of Ancient Matters.
Maybe the common theme underlies those images is
‘legendary time’.
And yet, an image of the printing house Plantin-Moretus
and its connection with Ekeren, the painting of Rubens
‘Het slotpark te Ekeren’ are flickering through my mind.
Jan Moretus was aquainted with Rubens I understood.
This particular painting from Rubens embraces quite a
cheerful and joyful tone.
Ghosts and swamps, printing house and Rubens' work.
Are those to be combined?
I probably need to hear a fantastic local folklore from
Ekeren to bind them. I also need drawings made by
residents in Ekeren about their local stories. I would like
to go through archives of old photographs and find
dominant scene or characters.
Then I will weave a narrative with those elements I
collect and would like to tell my Ekeren story in a small
picture book or a moving image.
Takako Hamano
September 19th, 2017

 

Kumi Oguro
Flora

Onder de vele volksverhalen van en over Ekeren,
trok specifiek de legende over het standbeeld van
de godin Flora, in de tuin van het Kasteel Veltwijk,
sterk mijn aandacht.
Volgens die legende is dat beeld van een
jonkvrouw – de Ekerenaars hadden weinig voeling
met de Romeinse godin - die door haar vader, de
heer van Veltwijck, gekerkerd werd en dit omwille
van haar liefde voor een eenvoudige knecht.
Ze zou langs het gevangenisraam in de vijver zijn
gesprongen en zo zijn verdronken.
Al jaren maak ik geënsceneerde foto's met
vrouwelijke modellen die een wereld net naast
onze realiteit weergeven. Ik zag een link tussen
het leven van Flora en de anonieme vrouwen in
mijn beelden.
Voor dit project maak ik een fotoreeks
geïnspireerd door de donkere en mysterieuze
elementen uit deze legende. Eerder dan dit
verhaal terug te beschrijven, creëer ik een soort
mozaïek met de beelden die Flora gezien, gedacht
en gevoeld zou (kunnen) hebben in haar korte
leven, en ook daarna.
In tegenstelling tot mijn andere projecten, zullen
de foto's met model (als Flora) niet per se een
centrale rol spelen, maar deel uitmaken van een
ruimer geheel, waarbinnen ik haar aanwezigheid
suggereer.
Foto's worden voornamelijk genomen in het
Veltwijckpark en aan de Put van Ekeren, dat
laatste vooral omwille van het water waar
blijkbaar nog steeds mensen af en toe echt in
verdrinken.
Ik zal daarbij de verschillende seizoenen volgen.
Hoe dan ook wordt dit mijn eigen versie van Flora,
gecreëerd op plaatsen in Ekeren waartoe ik me
aangetrokken voel.
Over hoe ik deze beelden ga presenteren op het
einde, denk ik nog verder na.

 

Sarah Vanden Branden

Voor het project 'We traveled across
seven lakes' heb ik me vooral laten
inspireren door de natuur in en rondom
Ekeren. (De oude landen,Muisbroek
Bospolder,...). Ook heb ik me
geïnspireerd op de verdwenen
polderdorpen.
Doordat kunst voor mij ook een
uitlaatklep is, heb ik deze opgedane
inspiratie gecombineerd met enkele
ervaringen uit eigen eerdere persoonlijke
belevingen. Ik zal dan ook vooral aan de
slag gaan met foto's en tekeningen die op
beide betrekking hebben. De werken
zullen voor vele interpretaties vatbaar
zijn, waarbij het vrije denken en de
fantasie van de toeschouwer steeds
centraal zal staan.


Sofie Verdoodt

Het efemere van het gesproken woord
versus tekst als memento. Legenden,
mythes en historische gebeurtenissen
vormen vaak een inspiratiebron voor mijn
poëtisch werk. Het artistiek onderzoek
waarbinnen mijn gedichten zullen
scharnieren, weifelt tussen de positie van
observator en de gesteldheid van een
medium. Wie of wat zal zich laten
verzinnen? Van bedrieglijke auditieve
waarnemingen (“pareidolia”) tot elegies
voor een onvindbaar graf.

 

Anke Verret

Reizen door herinneringen
uit een ander leven.
Een nieuwe dimensie.
Parallel maar nooit
hetzelfde standpunt.
Raakpunten creëren die
de rivieren van tijd
overbruggen.
Kijken waar andere ogen
hebben gestaan.
Emoties voelen die hier
leven. Waar zijn wij
anders? En hoe maken we dit aan elkaar duidelijk?

 

Sigga Björg Sigurðardóttir

Sigga Björg Sigurðardóttir ( born in Reykjavík, Iceland 1977) is a visual artist that lives and works in Reykjavík, Iceland. Sigga’s visual language is full of surreal or dark humor, fantasy and childhood nostalgia. Looking beyond such apparent qualities, it is interesting to consider the work on a more realistic level, as it reveals a penetrating analysis of human interaction and emotion. Her intriguing drawings and murals often explore the push and pull of human behaviour and relationships, the desire to both manipulate and be at one with another, as well as the subtleties of feelings such as loneliness, jealousy, love, and fear. Her method of relentless drawing often reveals human behaviour and emotion in their most primitive and wild form, and explores the sometimes quite vague boundaries between human and beast.

In 2018 Sigga will be travelling to Eckern to work on a new project with curator Jan Van Woensel. The project has already started in her studio in Reykjavík in the form of a new character who´s name and sex is yet to be revealed but we refer to it as he (the character) for the moment.
Anonymous and faceless, hairy, undressed yet sometimes overdressed for specific occasions, he may look like a person or animal but is in fact neither. You have never seen him yet he looks so very familiar. You feel unsure if you should laugh or cry so you end up doing both, at the same time, and feel guilty afterwards yet secretly happy that you looked into that familiar faceless face and remembered your worst fear, your state of mind.

Sigga received an MFA from the Glasgow School of Art in 2004 and since then she has exhibited widely in solo and group exhibitions around the world. Solo exhibitions include Kling and Bang Gallerí, Reykjavík, Galerie Adler, Frankfurt, Yancey Richardson Gallery, NY and Hafnarborg Art Museum, Iceland, with selected group exhibitions including, Gothenburg Art Museum, Sweden, The Centre For Contemporary Art, Glasgow, National Galleries of Scotland , Edinburgh and Reykjavík Art Museum. Her work is in international collections including the Zabludowicz Art Trust, London, Nordic Akvarellmuseet, Sweden, Kunsthaus Zurich, Switzerland and Reykjavík Art Museum.


Praktisch

vlieg afbeelding afbeelding a-kaart afbeelding moeilijkheisgraagd
prijzen
  • gratis!
locatie
  • Bibliotheek Driehoek
  • Driehoekstraat 43
  • 2180 Ekeren