Al te vaak wordt er door allerlei lieden geopperd dat er grenzen zijn aan de humor. In deze show zet Kama die redenering voor paal door te stellen dat er vooral grenzen zijn aan de ernst.

Dit doet hij door er een interactieve voorstelling van te maken, waarbij hij de reacties van het publiek als vliegwiel voor de show gebruikt. Aan de hand van suggesties, vragen en opmerkingen uit de zaal brengt Kama een wervelende voorstelling met teksten uit zijn dagboek, geheugen en instant improvisatie.

Al de grote en de kleine problemen van nu passeren de revue en worden door de genadeloze Kamagurkiaanse mangel gedraaid, om op het einde te stoten op de échte grenzen van de ernst…

‘De grenzen van de ernst’ beleefde zijn Nederlandse première in het voorjaar van 2019. De voorstelling werd er warm onthaald door pers en publiek:

Halverwege de show vindt Kamagurka het allemaal te gemoedelijk worden. Hij wil het grover, hij zoekt de pijn in de lach. Er volgt een reeks steeds absurdere, soms horrorachtige grappen. Toch, hoe hard die grappen ook zijn, over bijvoorbeeld katholiek kindermisbruik, erger dan de werkelijkheid worden ze nooit.

Op dat punt slaat de show om en komen we terug bij Kamagurka’s schooljeugd. Op een schoolreis naar Parijs zoekt en vindt hij als 17-jarige de redactie van het door hem bewonderde satirische blad ‘Hara Kiri’, later ‘Charlie Hebdo’. Daar wordt hij liefdevol opgenomen en kan tekenaar worden. Kamagurka contrasteert die sfeer beheerst en bevlogen met de aanslag met 12 doden op ‘Charlie Hebdo’ in 2015 – en dat is volgens hem de grens van de ernst. De show wordt zo ook een ontroerende en passievolle ode aan vrijheid en verbeelding. (nrc.nl – Paul Steenhuis)

Langzaamaan worden de grappen scherper, platter (wie seksuele toespelingen schuwt, is bij Kamagurka duidelijk aan het verkeerde adres) en harder, totdat hij zich even met een kleine blik en een terloopse (semi-valse) glimlach tot het publiek wendt en constateert: ‘Ja, dát is de lach waar ik naar op zoek was’. Het is diezelfde lach waarnaar de redactie van Hara Kiri bij diens lezers ook steeds op zoek was, een lach die de redactie van Charlie Hebdo uiteindelijk fataal is geworden.

Hoe groot ben je als absurdist op een podium, wanneer je de lach waar je naar op zoek bent in één pennenstreek of zin weet te verstommen, om hem tegelijkertijd in de onderbuik weer terug te laten keren? Een hele grote. Dan heb je de grenzen van de ernst bereikt. (cabaret.nl – Marnix Langeveld)

Toegegeven: de wereld van Kamagurka is niet voor iedereen even begaanbaar, maar wie zich laat meeslepen, beleeft een tegendraadse voorstelling, die verontrust, provoceert en dwarsligt. Maar bovenal hoogst onderhoudend is. (Algemeen Dagblad – Arno Gelder)

Praktisch

afbeelding a-kaart afbeelding moeilijkheisgraagd
genre
prijzen
  • vvk: 10 euro
  • kassatarief: 12 euro
  • Kansentarief: 2 euro